Data de publicació: 11 de Març de 2014

Cap a un nou model de polítiques actives d’ocupació

ANTECEDENTS I JUSTIFICACIÓ

  • La ciutat és l’àmbit més proper per afrontar les necessitats en matèria d’ocupació de la ciutadania i per buscar les solucions adaptades a aquestes situacions.
  • La ciutat de Barcelona, tradicionalment, ha estat pionera en la recerca d’aquestes solucions, fomentant àrees noves, com la de l’emprenedoria.
  • Actualment, els operadors de les polítiques actives d’ocupació són diversos :
    • 1. Servei Públic Estatal d’Ocupació (SPEE), encarregat de la gestió de les prestacions d’atur,
    • 2. Generalitat de Catalunya – SOC, encarregat del les demandes i ofertes de feina i la gestió de les PAO,
    • 3. els ajuntaments que executen les polítiques d’ocupació dissenyades pels 2 anteriors, amb escassos marges d’autonomia en la seva posada en marxa i
    • 4. operadors privats (ETT Agències de Col·locació). No obstant això, la coordinació entre aquests organismes és escassa obliga la persona usuària a acudir a diverses instàncies.
  • Una ciutat com Barcelona hauria d’adaptar les seves polítiques d’ocupació, destinades a les persones en plena recerca de feina, a les seves necessitats reals . Això exigeix una coordinació immediata i simultània, tot donant una resposta única i integral a la persona en atur.
  • Simultàniament, la ciutat ha de tenir capacitat per conèixer els perfils adequats que sol·liciten les empreses, i posar a la seva disposició les persones formades i orientades.
  • Això implica fer un salt qualitatiu i quantitatiu en el disseny i desenvolupament de les PAO per part de la ciutat de Barcelona, fent més eficient la utilització dels recursos.
  • A més, la disminució d’un 60% respecte l’any 2010 dels recursos destinats a persones en atur ha comportat una clara precarització de les PAO, fent-les poc eficaces i insuficients.

PROPOSTES DE FUTUR

  • Integració en les Oficines de Treball de la Generalitat de Catalunya (SOC) dels operadors de l’Ajuntament de Barcelona (Barcelona Activa), tot donant un tractament integral a les necessitats de les persones en atur, dissenyant conjuntament des de l’inici el tractament individualitzat que necessiten (orientació, formació, ocupació, perfils laborals,….), fet que permetrà optimitzar els recursos destinats a les persones en atur o que busquen una feina i evitar duplicitats innecessàries.
  • Disseny de les polítiques d’ocupació específiques per a aquelles persones que tenen més dificultats en trobar una feina, pensades d’acord a les seves característiques personals i professionals:
    • Joves sense formació: atenció integral amb persones especialitzades en orientació professional, creació de clubs específics de recerca de feina i mentors del món empresarial, així com programes de formació i de pràctiques remunerades a les empreses.
    • Persones majors de 45 anys procedents de sectors amb escassa demanda de treball (ex construcció), sense prestacions d’atur i que necessiten ser reconvertides. Acompanyament intensiu.
    • Dones en situació de pobresa , titulars de famílies monoparentals
  • Treball conjunt amb les empreses radicades a Barcelona, per detectar necessitats formatives, característiques dels llocs de treball futurs i oferta de persones candidates degudament formades.
  • Compromís de no reduir els recursos destinats a les persones desocupades, mantenint la ràtio individual de l’any 2010.
  • Compromís d’avaluació bianual de cadascun dels programes que es posin en marxa a la ciutat de Barcelona.

Imprimir  ·  PDF:  Versió català


Els cometaris estan tancats.